Урок історії



Підготовка до практичного заняття10-й клас
Переосмислення системи загальнолюдських цінностей. Зміна статусу жінки в ході війни.
Зниження рівня життя. Голод Німеччина зима 1916-17 рр. Збільшення робочого дня, смертність.
Обстріли та бомбардування міст.
Окупаційні режими, біженці. Вивезення робітників з Бельгії до Німеччини (породження ІСВ - осторбайтери ІІСВ).
Антивоєнні виступи. Прпаганда провалилася (проти «гунів» та «дикунів»). Демонстрація 1 травня в Німеччині «Геть війну!», 1916 незалежність Ірландії, придушено.
Популярність соціал-демократичних сил.
Пацифіський рух. (Виник в США та Великобританії під час наполеонівських війн.
Оптимізм початку ХХ століття, віра у невпинність прогресу людства, породжений успіхами науки, сподівання на всемогутність розуму, змінився песимізмом та зневірою, відчуттям занепаду європейської цивілізації. Це відчуття було притаманне лише частині європейських інтелектуалів-декадентів початку століття.
1919-1920 рр. популярна книга Освальда Шпенглера «Занепад Європи».
Поширення у суспільній свідомості песимізму та ірраціоналізму – неможливості досягнення людиною щастя (закладені ще у ХІХ ст. А.Шопенгауером та Ф.Ніцще, останні були використані фашистами).
Під час війни жінки зайняли місце чоловіків на виробництві, стали економічно самодостатніми. Це розширювало їхній світогляд, підвищувало самосвідомість.
Працювали в госпіталях, боролися за виживання, турбувалися про сім’ї в умовах тилу, страждали від повідомлень з фронту.
Після війни на вдів та дружин калік війни лягла відповідальність за утримання родин. Посилився жіночий рух. Права на освіту, рівну з чоловіками працю та зарплату, праву участі у громадських організаціях та політичному житті, прав на розлучення та рівних прав у шлюбі, права використання контрацептивів, права на держави допомогу по вагітності та догляду за дитиною.


Урок 2. Початок Першої світової війни
 Цілі уроку: підвести учнів до розуміння причин Першої світової війни, її характерних особливостей порівняно з попередніми війнами та сформувати у них глибоке переконання, що жодні причини не можуть виправдати ті страждання, руйнування та загибель мільйонів людей, які принесла ця війна народам світу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Завдання:
1. Підвести учнів до розуміння причин та обставин, які призвели до розв’язання війни.
2. Охарактеризувати настрої в суспільствах провідних країн світу напередодні та в перші місяці війни.
3. Використовуючи карти, пояснити плани воюючих держав та їх втілення або провал під час воєнних кампаній 1914 р.
4. Сформувати в учнів переконання, що розв’язання війни насправді було вигідним лише купці багатіїв та політиканів, а на-

роди світу стали заручниками їхніх амбіцій і жаги збагачення будь-яким шляхом.

Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
1. Пояснювати причини та обставини розв’язання Першої світової війни.
2. Використовуючи карти, аналізувати плани воюючих держав та їх втілення в перші місяці війни.
3. Розуміти та застосовувати терміни «агресія», «анексія», «військовий союз».
4. Характеризувати настрої в суспільній свідомості різних соціальних верств на початковому етапі війни.
5. Висловлювати свою думку щодо можливості використання війни як засобу вирішення міжнародних конфліктів.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Використовуючи знання з курсу всесвітньої історії за 9 клас, учні мають пригадати передумови та причини утворення в Європі наприкінці XIX — на поч. XX ст. «Союзу трьох імператорів», Троїстого союзу та Антанти.
Можна використати схему з підручника (с. 8).
Колективна робота за запитанням (технологія «Мозковий штурм»)
Запитання учням: чому в Європі склалася саме така розстановка сил?
Підсумовуючи відповіді учнів, вчитель переходить до вивчення нового матеріалу, зазначаючи, що війна 1914—1918 pp. розгорнулася між двома угрупованнями держав: Троїстим союзом та Антантою.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Причини і привід до війни
Пояснення вчителя. Пояснюючи причини розв’язання Першої світової війни, вчитель спирається на схему 1 «Причини і привід до Першої світової війни», таблицю 1 «ВМС провідних країн світу станом на 1914 р.», схему з підручника «Військові витрати у 1913 р.» (с. 9). Учні мають зробити записи до зошитів.
Формування понять. Поняття «коаліція».
Розповідь учителя. Розповідаючи про вбивство ерцгерцога Франца-Фердинанда,( можна використати фото та відео).
2. Початок війни між державами Антанти та німецьким блоком
Самостійна робота учнів з підручником. Опрацювати матеріал пункту 2 (с. 11 підручника).
Формування понять. Поняття «агресія», «нейтралітет».
Робота в групах.
 Учні обговорюють запитання: чому, на вашу думку, локальний австро-сербський конфлікт переріс у світову війну?
3. Стратегічні плани противників
Розповідь учителя. Учитель будує розповідь, аналізуючи схему 2 «Територіальні плани країн», таблицю 1 «ВМС провідних країн світу станом на 1914 р.» та схему з підручника «Співвідношення сил воюючих держав у 1914 р.».
 Шовінізм — найбільш одіозна форма націоналізму, пропагування національної винятковості, протиставлення інтересів однієї нації інтересам іншої, поширення ідей національної переваги, розпалювання національної ворожнечі й ненависті. 


Мілітаризація — перенесення форм і методів воєнної організації в галузь цивільних відносин; воєнізація промисловості. 

Гонка озброєнь — політичне протистояння двох чи декількох держав у галузі збройних сил. Під час такого протистояння кожна зі сторін виробляє величезні запаси зброї, прагнучи встановити паритет або випередити супротивника. 

Військово-політичний блок — закріплене відповідним міжнародним договором об’єднання держав, статутні документи якого передбачають спільні дії військового характеру, зокрема для підтримання міжнародного миру і приборкування актів агресії протии його членів. 

http://notatka.at.ua/_pu/7/s08023455.jpg 

Завдання 

• За наведеною схемою поясніть характер взаємовідносин між європейськими країнами. 

Робота в групах 

1. Користуючись текстом підручника, назвіть суперечності між 

наступними країнами. Визначте їх суть. 

• 1-а група — Німеччина — Франція. 

• 2-а група — Німеччина — Росія. 

• 3-я група — Німеччина — Велика Британія. 

• 4-а група — Росія — Австро-Угорщина. 

Бесіда з учнями за запитаннями:
1. Які стратегічні плани мали противники напередодні війни?
2. Які висновки можна зробити, зіставляючи сили воюючих держав?
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
Учитель робить висновок
(останній абзац параграфа, с. 16).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати матеріал підручника (с. 8—18).

КРИЗА СТАРОГО ПОРЯДКУ. ПОЧАТОК МОДЕРНІЗАЦІЇ.
АНГЛІЙСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ XVII ст. ТА ПРОМИСЛОВИЙ ПЕРЕВОРОТ В АНГЛІЇ
САМОСТІЙНА РОБОТА
для учнів з високим рівнем знань

1. «Рух за реформу і оновлення католицької церкви» — це
А) реформація; В) реставрація;
Б) революція; Г) контрреформація
2. «Релігійно-політичний рух у Західній Європі в XVI—XVII ст. проти Реформації, очолений папством» — це
А) реформація;
Б) революція;
В) контрреформація;
Г) конфедерація.
3. Укажіть причину
селянської війни в Німеччині.
А) Розповсюдження католицтва;
Б) зростання панщини, обмеження особистої свободи селян;
В) боротьба з єритиками;
Г) відлучення М. Лютера від церкви
4. Укажіть прізвище відомого діяча, про якого йдеться мова.
Мужній воїн, вмілий дипломат, який очолив іспанський загін вояків з метою завоювання ацтеків.
А) Ф. Дрейк; В) Е. Кортес;
Б) Ф. Писарро; Г) Ж. Картьє
5. Укажіть, чи правильні твердження.
1) У XVI ст. Західна Європа була заселена щільно, але нерівномірно.
2) У XVII ст. Франція стає центром моди у Європі.
А) Обидва варіанти правильні; В) тільки другий варіант правильний;
Б) тільки перший варіант правильний; Г) обидва варіанти не правильні.

6. Укажіть правильну відповідь.
«Золотим століттям» в Англії називають період правління
А) Марії Тюдор; В) Марії Стюарт;
Б) Єлизавети І; Г) Анни Болейн.
Достатній рівень 
Завдання 7 має шість варіантів відповідей, серед яких лише три є правильними. Оберіть правильні варіанти 
 7. Укажіть події, що відбулися
у першій половині XVI ст.
1) Перша навколосвітня подорож;
2) заснування Французької академії;
3) створення «Ордену єзуїтів»;
4) реформація в Швейцарії;
5) прихід до влади кардинала Ришельє у Франції;
6) прийняття Утрехтської унії.
У завданні 8 установіть правильну відповідність. До кожного з завдань, позначених літерами, доберіть один правильний, на вашу думку варіант відповіді, позначений цифрою.
8. Поняття
A) Пуритани;
Б) обгороджування;
B)лендлорд;
Г)гугенот.
Визначення
1. Великий землевласник;
2. прихильник кальвінізму у Франції;
3. прихильник кальвінізму в Англії;
4. насильницьке вигнання селян з земель;
5. борці за незалежність Нідерландів.
У завданні 9 установіть правильну відповідність. До кожного з завдань, позначених літерами, доберіть один правильний, на вашу думку варіант відповіді, позначений цифрою.
9. Установіть відповідність між історичними діячами та країнами, у яких вони мешкали.
Варіант І
Історичні діячі
A) Герцог Альба;
Б) Фернан Магеллан;
B) Томас Мюнцер;
Г) кардинал Ришельє.
Країни
1. Італія;
2. Німеччина;
3. Франція;
4. Нідерланди;
5. Португалія
Високий рівень
10. Довести правильнысть твердження:
В Англії кінця XV — середини XVII ст. склалися умови для розвитку капіталістичного виробництва.




КРИЗА СТАРОГО ПОРЯДКУ. ПОЧАТОК МОДЕРНІЗАЦІЇ.АНГЛІЙСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ XVII ст. ТА ПРОМИСЛОВИЙ ПЕРЕВОРОТ В АНГЛІЇСАМОСТІЙНА РОБОТА

Початковий і середній рівні
Завдання 1-2 містять по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний. Оберіть, на вашу думку правильний варіант
Варіант II
1. Укажіть дату:

реставрації Стюартів у Англії.
А) 1642 р.; В) 1658 р.;
Б) 1648 р.; Г) 1660 р.

2. Укажіть
Варіант II
визначення поняття «промисловий переворот».
А) Розвиток зовнішньої торгівлі;
Б) перехід від мануфактурного до фабричного виробництва, використання машин у виробництві;
В) насильницьке вигнання селян з земель;
Г) закриття мануфактур.
Ззавдання 3 має сім варіантів відповідей, серед яких лише чотири є правильними. Оберіть правильні варіанти
3. Укажіть
Варіант II
ознаки протекторату О. Кромвеля.
1) Лорд-протектор був головнокомандуючим озброєними силами;
2) встановлення воєнної диктатури;
3) парламенту дозволялося вводити нові податки;
4) зростання безробіття, бідності;
5) підписання лордом-протектором вигідних торгівельних договорів Голландією і Швецією;
6) лорд-протектор проголосив себе королем Англії;
7) економічний розквіт Англії.

4. Розташуйте події у хронологічній послідовності.
Варіант II
А) Прийняття «Білля про права»;
Б) Вільгельма Оранського проголошено королем Англії;
В) битва при Нейзбі;
Г) страта короля Карла І

Високий рівень
5. Складіть розгорнутий план за темою
Варіант II
«Наслідки промислового перевороту в Англії.»



Електронний урок для 8-го класу із всесвітньої історії

Тема. Вступ.
Вітаю тебе, друже!
Я- помічник науки – Урок       
 Запрошую до себе – на урок  історії. Я впевнений, що ти, друже, переконався, що історія,то незвичайна наука – цікава і дуже необхідна в житті. Цікава, тому що це велика таємниця всіх часів і народів, а розкривати таємниці завжди цікаво. А необхідна, тому, що минулі покоління долали труднощі, намагалися осягнути сутність буття і залишили нам безцінний скарб – досвід. Так, саме досвід допомагає в житті. Будемо вдячні тим поколінням, мільйонам невідомих нам людей, які своєю працею зробили нам легшою дорогу у майбутнє. Наша пам'ять і є Великим Зв’язком Часів.
В минулому році ти вивчав ту частину всесвітньої історії, яка називається історією середніх віків.

 Давай пригадаємо які події склали її основу. В цьому нам допоможе веселий відеоролик.
http://www.youtube.com/watch?v=aQTBg9bzYsU
Всі події відбуваються у просторі і в часі. Уявити це допомагає лінія часу. Давай скористаємося нею, щоби уявити яке місце займає період Нового часу в історії людства.
Епоха Нового часу складається з двох основних етапів:
ранній період Нового часу ( кінець ХV – перша половина ХVІІ ст.);
власне Новий час ( друга половина ХVІІ- межа ХІХ-ХХ ст.).
Історики так і виділяють у Новому часі – перший і другий періоди. На уроках історії  у 8-му класі ми будемо вивчати події першого періоду Нового часу, тобто з кінця ХV століття – до першої половини ХVІІ ст. Другий період Нового часу буде вивчатись у 9-му класі.

Новий час починається з епохи Великих географічних відкриттів, коли видатні мореплавці Христофор Колумб( 1492) і Васко да Гама (1498) зробили важливі для людства відкриття.
http://www.youtube.com/watch?v=aevtwA4ahqs

          Христофор Колумб (1451-1506)              

             Васко да Гама (1469 – 1524)


( Найдавніша із збережених португальський навігаційних карт, яка відноситься до початку ХVI століття і, яка зафіксувала відкриття Христофора Колумба і Васко да Гами).
http://tvtorrent.ru/forum/all_1/topic_2473/
http://www.youtube.com/watch?v=zn9qBXb20Wg&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=D9UL80DeAIM&feature=relmfu

 В ті часи слово «новий» було дуже популярним. У ХVІ столітті воно супроводжувало заголовки всіх книг, які видавали гуманісти. До речі, саме тоді і з’явились поняття «середні віки», «нові часи». Все нове сприймалось з трепетом, «нові люди» привчали людство до думки про прогрес.
http://www.youtube.com/watch?v=UUST9xZ49gQ
А чому гуманістів називали «новими людьми»? Вже в кінці середньовіччя погляди людей переміщуються з небес на землю, і ось тут серед інших красот, чудес і дивин вони вирізняють «непізнаний об’єкт» - Людину. Людину, яку вони, як виявилось, не знають – ні її можливостей, ні її світу, ні її майбутнього. Так от, саме гуманісти вперше сказали, що Людина - це є на–вища цінність на землі, що вона має право на свободу, земне щастя, радість і всебічний розвиток. На думку багатьох гуманістів, смислом життя людини є творчість.
Зараз під поняттям «Нові часи» розуміють, перш за все, процес становлення й утвердження буржуазних відносин як основи західної цивілізації.
 Людина відкриває для себе нові землі й океани, світ безмежно розширюється, з’являється розуміння нескінченності Всесвіту. На арену всесвітньої історії виходить і нова, активна людина – мореплавець, купець, підприємець, учений, митець. Вона намагається осягнути й навчитися використовувати закони природи й суспільства, робить перші кроки для того, щоб не беззаперечно підкорятися природі, а намагатися пристосувати її до власних потреб і навіть підкорити собі. Представники духовенства застерігали: «Людина загордилася, за це її настигне страшна Божа кара ». Але зупинити ідеї гуманізму було вже не можливо. В цьому велику роль відіграло книгодрукування. На початку  ХVІ ст. в Європі нараховувалось 20 млн. екземплярів книг, які були надруковані типографським способом. Тепер людина дізнавалась про все не по слухам, чи по пам’яті рідних, а за друкованим науковим словом. Церква перестала бути єдиним джерелом нових знань. Починають формуватися національні мови, а зрештою і національні культури.
 В ХVІ ст. поширюється суспільний рух у Західній і Центральній Європі, спрямований на докорінну перебудову католицької церкви. Започаткував Реформацію виступ у 1517 році в Німеччині Мартіна Лютера ( «95 тез»).
  Мартін Лютер (1483 – 1546)
  «95 тез»
Мартіну Лютеру належать слова, які для багатьох поколінь людей стали життєвим принципом: «На тому стою і не можу інакше!». Він вперше гучно заявив, що людину ніхто не може силоміць заставити вірити у будь-що, тобто людина має право на свободу совісті.
  Політична карта Європи суттєво змінюється. На межі ХV – ХVІ ст.ст. завершився процес об’єднання англійських і французьких земель. До складу Англійського королівства увійшли всі Британські острови. Це був початок Великої Британії. Збільшилися володіння Франції; на Піренейському півострові формується найпотужніша країна світу – Іспанія. У ХVІ ст. виникає Голландія – найбільша провінція Нідерландів; у Північній Європі найбільшою державою була Данія, а у Східній Європі – Річ Посполита.
 Навпаки у Центральній Європі, з кінця ХVст. втрачає свою велич Священна Римська імперія. На її території існує близько 300 різних графств, курфюрств, герцогств та ін.
  В цілому народонаселення Європи у Нові часи збільшується. У 1700 році воно становило 100-120 млн. чоловік при середній тривалості життя 30 років. Для порівняння – у Китаї жило 320-330 млн. чоловік, а в Індії – приблизно 180-220 млн. чоловік при середній тривалості життя 23-27 років.
 Таким чином, ми побачили, що протягом ХVІ – ХVІІІ ст. в Європі і світі відбулись настільки значні зміни, що їхніми наслідками стало утворення суспільства нового типу – промислового, індустріального, заснованого на засадах демократії, поваги до уподобань і переконань іншого, рівноправності людей незалежно від їхнього соціального і національного походження, віри та кольору шкіри.
 Які події ознаменували перехід від середньовіччя до нових часів?
По-перше, це – Великі географічні відкриття;
по-друге, це – гуманізм;
по-третє, це – Реформація.

Запамятай! 
Ранній Новий час – перший етап Нової історії ( Нового часу) ( кінець ХV – перша половина ХVІІ ст.).
Новий час – другий період Нової історії,власне Новий час ( друга половина ХVІІ- межа ХІХ-ХХ ст.).
Великі географічні відкриття -  період в історії людства, що розпочався у XV столітті і тривав до XVII століття, в ході якого європейці відкривали нові землі і морські маршрути до Африки, Америки, Азії та Океанії в пошуках нових торгових партнерів та джерел товарів, які користувалися великим попитом у Європі.
Гуманісти –  носії світогляду, який  визнає людину найвищою цінністю у світі, повагу до гідності та розуму людини.
 Гуманізм - течія в західноєвропейській культурі епохи Відродження, право на щастя в житті, і вільний вияв природних почуттів і здібностей.
Прогрес – (лат. progressus — рух вперед, успіх) — напрям розвитку від нижчого до вищого, поступальний рух уперед, до кращого.
Цивілізація – спільнота людей, яка протягом певного часу займає окрему територію, має спільні духовні цінності та ідеали, а також певні характеристики соціально-політичної організації, економіки і культури.
Книгодрукування -  30 вересня 1452 року в друкарні Йоганна Гутенберга вийшла в світ перша в Європі справжня солідна книга — Біблія. До того майстер друкував лише пробні маленькі книжечки типу підручників, а раніше перші невеликі книжечки друкував голландець Лауренс Костер і деякі інші майстри, та саме Гутенберг поставив друкарство на промислову базу.
Реформація - (від лат. reformatio) - християнський церковно-релігійний, духовно-суспільний та політичний рух оновлення у країнах Західної та Центральної Європи в 16 столітті, спрямований на повернення до біблійних першоджерел Християнства, який набув форми релігійної боротьби проти Католицької церкви і папської влади.

Прочитай!  

Всесвітня історія. Новий час (XV—XVIII ст.). 8 клас: Під­ручник для загальноосвіт. навч. закл. / С. В. Д'ячков, С. Д. Ли-товченко. — X.: Ранок-НТ, 2008



Запитання й завдання
1. Розкажіть про основні відмінності Нового часу від епохи Середньовіччя.
 2. Назвіть головні відмінності аграрної цивілізації від індустріальної.
 3. Зміни в яких сферах життя європейців ви вважаєте найбільш важливими? 

4. Чи можна вважати, що в Новий час кордони світу, відомого європейцям, значно розширилися?



Грудень 2015 р.
Поняття нації. Національні відносини в Україні. Нація і націоналізм
  1. Переглянути конспект
  2. Відео звернення директора Інституту суспільних досліджень Панченка В.Г.
  3. Презентація до уроку